Krishantering
Jag har arbetat med krishantering och krisledning i organisationer inom vitt skilda branscher. När det som inte får inträffa ändå sker är det viktigt att samla organisationens krisgrupp för att samordna arbetet. Forskning visar att det finns en tendens att agera för fort vid kriser. Vi behöver agera i rätt tid och på ett konstruktivt sätt. Att agera snarare än att reagera kan vara avgörande.
Krisgruppen behöver snabbt samla information och göra en riskanalys. Behovet av information är stort vid kriser. Det är viktigt att förse medarbetare med korrekt information för att undvika ryktesspridning. Överdrivet detaljerad information är sällan önskvärt, bilden kan förändras under processens gång.
Jag har medverkat vid många kriser, i olika roller och med skiftande ansvarsområden. Ibland har min roll varit att stötta krisgruppen i sitt arbete. Andra gånger har min roll varit att träffa berörda arbetsgrupper för krishantering. När organisationen hanterat den akuta krisen kan min roll istället vara att leda krisgruppen i sitt utvärderingsarbete.
Hur en organisation hanterar en kris får konsekvenser. I bästa fall kan en kris hjälpa organisationen att utvecklas, svetsa samman medarbetare och stärka lojaliteten gentemot arbetsgivaren.