Några varningssignaler på utmattningssyndrom


 

IMG_0431.PNG

Stress är inte farligt. Det är när stress blir ett normaltillstånd som det blir farligt och kostsamt.
1. Fysiska symtom tex värk i kroppen, huvudvärk, magont. Längre fram i förloppet brukar immunförsvaret bli nedsatt och man drabbas ofta av återkommande infektioner.

2. Nedsatt stresstolerans och kort stubin. Lättirritabiliteten brukar först visa sig hemma senare i förloppet sipprar det fram på jobbet. Skuldkänslor brukar komma som ett brev på posten efter utbrotten.

 4. Trötthet och energilöshet. En annan slags trötthet än vanligt. "En trötthet som går ända in i märgen och som är omöjlig att vila sig pigg från".

3. Sömnsvårigheter. Kroppen går på högvarv och är i beredskapsläge och den får allt svårare att varva ner. Sömnen är nyckelfaktor både för insjuknandet och tillfrisknandet! Det är när vi sover som den verkliga återhämtningen sker.


5. Nedsatt koncentration, minne och skärpa. Stressen och tröttheten gör ofta att vi drar igång många saker samtidigt vilket gör oss än mer splittrade och stressade.

6. Aktiviteter som ger återhämtning och ger guldkant i livet plockas bort, den ena efter den andra ofta för att kompensera det kognitiva tappet som innebär att allt tar längre tid och går trögare.

 Vi förknippar vanligtvis stressreaktionen med att gå på högvarv, prata högt, gå snabbt osv. Men det är viktigt att känna till att vissa istället blir långsammare och nästan apatiska av långvarig stress.